BACKLIGHT
02
symposium I
|
Jan-Erik Lundström
Poissaoloja, menetyksiä ja
kieltäytymisiä:
Dokumenttikuvan etiikkaa etsimässä
Nykyhetki on traaginen. On tullut yö. Suru, epätoivo ja turhautuminen
ovat tunteita joita koemme hakiessamme paikkaa maailmassa ja koettaessamme
selviytyä. Terrorismi, on se sitten lähtöisin Washingtonista
tai Jerusalemista, miehitetyltä Länsirannalta tai tuntemattomasta
al Qaidan päämajasta, kehystää elämäämme.
Pelko hallitsee ja aika on sijoiltaan.
Myöskin nykyisessä visuaalisessa kulttuurissa on yö. Sitä
ei valaise kerronnan ja analyysin, saatavuuden, todellisen rikkauden,
anteliaisuuden ja riemukkaan himon tietä näyttävä valo;
Uuskieli hallitsee, valot ovat liian hämäriä paljastaakseen
olosuhteet, joiden alla muserrumme. Kieli, on se sitten verbaalista tai
visuaalista, joutuu enemmän ja enemmän häviölle joka
päivä; sanat ja kuvat - ja siten tunteet ja ajatukset - ovat jatkuvasti
hyökkäyksien kohteena; niitä turmellaan,
syövytetään, kulutetaan; kuvat vetäytyvät varjoihin,
sanat hakeutuvat turvaan, ajattelu on turtaa ja voimatonta: enää
ei voi erottaa totuutta valheista eikä eläviä kuolleista.
Itse asiassa valokuvissa kuolema on kolminkertainen, kun valokuvat ensin
trivialisoidaan mediassa (vallan rituaalit), estetisoidaan taiteen ja kulttuurin
instituutioissa (estetismin rituaalit) ja kun valokuvien silmät
peitetään ja ne sidotaan sosiaalisessa maailmassa (mauvais foi:n,
”huonon uskon”, rituaalit).
Toden totta, kulttuuriamme kuvataan usein media- ja kuvakyllästetyksi,
ylenpalttisen täydeksi kuvia ja informaatiota, yhä kasvavan
(valo)kuvamäärän tulkitsemaksi ja selittämäksi.
Mutta onko se totta, vai ainoastaan harhaanjohtava truismi? Ainakin
tällainen näkemys kuvallisesta kulttuurista vaatii vastakertomuksia.
Voisiko olla niin, että vähäisyys on yhtä olennainen
osa nykyisyyttä kuin runsaus, ja että puute ja poissaolo
määrittelevät aikaamme yhtä paljon kuin ylenpalttisuus
ja rikkaus? Voisiko olla niin, että nykykulttuuri traagisessa post-
ja uuskoloniaalisuudessaan on itse asiassa kulttuuri, jossa sensuuri ja
informaatiokontrolli enenee ja jota määrittää köyhyys
sanan kaikissa merkityksissä? Voidaksemme ymmärtää
nykyistä visuaalista kulttuuria, runsauden ja kuvien
yltäkylläisyyden fantasiat on korvattava ja niitä on
täydennettävä niukkuuden, poissaolon, puutteen ja menetyksen
käsitteillä. Tämä koskee epäilemättä
valokuvausta ja siinä erityisesti dokumentarismia.
Ajatelkaamme hetki parin viime vuosikymmenen aikana tapahtuneita sotia (vai
pitäisikö sanoa teurastuksia). Sota sodan jälkeen informaatio
yleensä, kuvajournalismi ja kuvaintuotanto erityisesti, on ollut
enenevässä määrin kontrolloitua, rajoitettua, suljettua,
sensuroitua ja itsesensuroitua. Epäilemättä sensuuri,
informaatiokontrolli ja propaganda on ollut olennainen osa jokaista sotaa,
mutta nykyään sodat on painettu näkymättömiin eikä
suuri yleisö enää tiedä niistä tai näe niitä.
Vietnamin sodasta kulkee kehityskaari Nicaraguaan (USA:n ja contrien sota
sandinisteja vastaan), Falklandin sotaan, Kuwaitin miehitykseen, Kosovoon
ja Afganistaniin. Sodasta on tullut yhä tuntemattomampi ja ihmisruumis
- ruhjottu, haavoittunut, silvottu tai kuollut - on hitaasti kadonnut, tehty
näkymättömäksi. Ihmislihan läsnäolo,
sodankäynnin ratkaisevin ominaispiirre, on muutettu poissaoloksi. Syyskuun
11. päivän jälkeisissä Afganistanin iskuissa lehdistö
rummutti mielikuvaa al Qaidasta piileskelemässä valtavissa
luolakomplekseissa. Niistä tuli kuva että sotaa sodittiin
pimeässä, maan alla, kun itse asiassa suurin osa pommituksista
tehtiin asutuskeskuksissa keskellä päivää.
John Taylor, joka on kirjoittanut ”War Photography” ja ”Body Horror” -teokset
- kaksi vaikutusvaltaisinta saatavilla olevaa tekstiä kuvajournalismista
ja sodasta, sanoi että oli virhe panna kuva irakilaishiekassa maanneesta
pahoin palaneesta ruumiista ”Body Horrorin” kanteen. Sillä hän
viittasi siihen, että mediassa sodasta oli tullut
näkymätön, abstrakti ja käsitteellinen, jossa
inhimillistä kärsimystä ei kuvattu ja tehty näkyväksi
ja siten ymmärrettäväksi.
Nyt ei kuitenkaan ole mahdollista käsitellä laajemmin kuvajournalismia
ja sotaa; ajatukseni asiasta jääköön viitteellisiksi.
Visuaalisen kulttuurin rajoja ja ominaispiirteitä on
tärkeätä tarkastella. Globaalin konfliktin uutisointi on
tästä ratkaiseva esimerkki ja ennakkotapaus.
Tärkeimpänä tavoitteenani on tässä johdannossa kuitenkin
vastustaa lähes sietämättömän voimakasta
yksimielisyyttä, mitä kuviin ja valokuviin tulee: ajatusta, että
niitä ovat paikat pullollaan, että ne hukuttavat meidät alleen,
että ne tulvivat päällemme eivätkä jätä
meitä rauhaan, että ne valtaavat mielemme ja ruumiimme ja kontrolloivat
elinympäristöämme. Haluan siis kyseenalaistaa ajatusta
kuvakyllästetystä maailmasta. Lisäksi haluan tutkiskella
sitä, että kuvakyllästäminen on jotain joka saa meidät
menettämään yhteyden kuviin ja niiden mahdollisiin vaikutuksiin
sinänsä ja että se heikentää kuvien valtaa tai
auktoriteettia. Osa tätä näkemystä on se, kuinka reagoimme
kuviin: altistumme niille liikaa, joudumme näkemään liikaa
valokuvia ja siten menetämme kykymme erotelle, kiinnostua,
sisäistää, analysoida. Tai jopa tuntea ja reagoida. Puhutaan
myötätuntoväsymyksestä; siitä, miten kohtaamme niin
suuria määriä kuvia kauhuista ja kärsimyksestä ettemme,
kuten väitetään, enää ymmärrä kuvien
sisältöä, eläydy niiden kuvaamaan kurjuuteen tai tunne
myötätuntoa tai empatiaa sitä inhimillistä
kärsimystä kohtaan, jota joudumme kohtaamaan. Kuvien kuluttamina
tunteemme turtuvat tai kuolevat.
Mutta kuten määrä ei kerro mitään laadusta, tai
kuten ihmisen reaktio tiettyyn kuvaan ei ole vakio tai ennalta
määrätty tila vaan sopimus, löytöretki,
uudelleensyntymä, ennalta arvaamaton kokemus, ei kuvien tarinaa voida
määritellä kollektiivisena muistinmenetyksenä. Toki me
joskus käännämme päämme pois tai suljemme silmämme
jotta kestäisimme tuskan tai voidaksemme katsoa uudelleen; mutta tuskan
kestäminen ei tarkoita sen huomiotta jättämistä, eikä
surusta selviäminen ole sen hylkäämistä. Näkemykseni
on päinvastainen nykyiselle ajatukselle - tai myytille -
kuvaväsymyksestä ja siitä, että kuvia on
ympärillämme ylitsekäymättömän ja
kestämättömän valtaisa määrä. Uskon että
meillä on maailmassamme liian vähän valokuvia. Kuvia ei voi
olla koskaan liikaa. Aikamme kaipaa lisää kuvia. Lisää
valokuvia. Ne ovat välttämätön ja keskeinen tapa kertoa
maailmastamme. Ne tarjoavat meille visioita, näkyjä, oivalluksia;
ne laajentavat näkyväistä, ja siten todellisuutta.
Ælkäämme surko kuvien tulvaa; etsikäämme sen sijaan
näkymättömiä ja ottamattomia kuvia,
tekemättömiä valokuvia, näkemättömiä
tilanteita, katseita ja visioita joita ei ole vielä muunnettu valokuviksi.
Tämä on vielä tekemätöntä työtä,
jokaisen valokuvaajan oikeus ja velvollisuus. Valokuvaajat, teidän urakkanne
on vasta alussa. Auttakaa meitä tekemään maailmastamme
näkyvä. Lähtekää maailmalle. Aloittakaa työt!
Haluaisin kartoittaa puheessani muutamia valokuvauksen nykypolkuja. Minulla
on monia kysymyksiä enkä varmaankaan kykene kuin jakamaan ne kanssanne,
en niinkään vastaamaan niihin: Mitkä ovat dokumenttikuvauksen
työvälineet ja mahdollisuudet aikamme kulttuurin ja sen
monikerroksisten todellisuuksien tutkimisessa? Puhuttaessa faktan ja fiktion,
uutis- ja taidemaailmojen ja globalisaation ja paikallisuuden kahtiajaon
ylittäen - kuinka kuvat voisivat lähestyä nykyisen maailmankuvan
valkoisia läikkiä? Kuinka dokumenttikuvaus voi tehokkaasti
käsitellä kuvaamatonta, näkemätöntä ja unohdettua
näkyvää todellisuutta? Voisiko visuaalinen kommunikaatio jopa
kuvastaa tämän hetken kansainvälisen politiikan romahdusta?
Tutkin seuraavaksi joitain tapoja tehdä taidetta/dokumentoida, etsien
samalla kuvan etiikan kaltaista - jotain, joka kattaa sekä kuvantuotannon
että niiden kulutuksen. Keskityn kolmeen taiteilijaan: Alfredo Jaariin,
Fazal Sheikhiin ja Margareta Klingbergiin. Vertailen heidän
töitään toisiinsa jossain määrin, en vastakkaisina
toisilleen, vaan hyvin eriytyneinä esimerkkeinä. Jaar ja Sheikh
edustavat paradigmaattista dokumenttikuvausta. Margareta Klingberg, kolmas
esimerkkini, taas on tärkeä koska hän käyttää
valokuvaa osana globalisaation nykytilaa arvioivassa vuoropuhelussa ja
empaattisessa ja paljastavassa poikkikulttuurisessa kommunikaatiossa.
”Inferno & Paradiso” on chileläistaiteilija Alfredo Jaarin kuratoiman
ja BildMuseetin tuottaman näyttelyn nimi. Hän on kuvaillut
näyttelyä ”uskonharjoitukseksi”. Hän kysyy kuinka voimme
tänä päivänä uskoa kuviin: Voivatko ne enää
koskettaa meitä? Voivatko ne liikuttaa meitä, vaikuttaa meihin?
Etsiessään vastausta tähän kysymykseen, epäilyyn,
hän on pyytänyt 18:lta johtavalta kuvajournalistilta kaikkialta
maailmasta näyttelyyn kahta valokuvaa - Inferno- ja Paradiso-kuvaa.
Inferno-kuva on tummin, tuskallisin, vaikein kuva jonka kyseinen kuvaaja
on koskaan ottanut - painotuksen ollessa kuvan ottamisessa. Valitun valokuvan
täytyy yhtä paljon heijastaa jotain sen tekemisestä kuin kertoa
sisällöstä. Paradiso-kuva on edellisen vastakohta: kaikkein
euforisin ja iloisin valokuvauskokemus koskaan. Lopullisessa
näyttelyssä kaikki 2 x 18 kuvaa oli asetettu esille ajatuksia
herättävällä ja väkevällä tavalla, dioina
heijastettuina seinälle. Kahdeksantoista heijastetta; kaksi universumia
valokuvina, ensin Inferno, sitten Paradiso, sitten Inferno, ja niin edelleen,
jatkuvana kehänä - katsojan täytyessä
käyttää minuutin jokaista valokuvaa katsellessa (poikkeuksellinen
aika, ainakin verrattaessa kulttuurimme kuvainkatselutapoihin): Voiko valokuva
siis tavoittaa tai määritellä ihmiselämän
ääritilat - kuoleman, syntymän, surun, ilon, vihan, rauhan,
pelon, rakkauden? Mitä tapahtuu, kun meillä on niin pitkä
aika - yksi minuutti - katsoa valokuvaa? Viittaus Danten ”Jumalaiseen
näytelmään” (Divina Commedia) ei ole sattuma. Voidaan sanoa,
että Dante oli aikansa dokumenttikuvaaja. Suurenmoinen allegorinen kertomus
Virgilin matkasta Paratiisiin, Helvetin ja Kiirastulen kautta,
löytääkseen ja tavatakseen rakastettunsa Beatricen, on kaikkiaan
upea dokumentaarimaalaus 1200-luvun lopun ja 1300-luvun alun Firenzestä,
Toscanasta ja Venetsiasta. Virgilin Helvettiin menon ja sieltä paluun
ajan annetaan lausuntoja, todistajat puhuvat, ihmiset kertovat vakaumuksistaan,
mielipiteistään, kohtaloistaan Virgilille - kuuntelijalle,
kirjoittajalle, valokuvaajalle: ”Ei kaameampi itse kalma liene;/ mut koska
hyvää myös ma löysin sieltä,/ kuvata muutkin tahdon
tapaamani.”
Nähtyään ”Inferno & Paradiso” noin 20:ssa paikassa
viidessä maassa, Alfredo Jaar on kutsunut näyttelyä
menestykseksi.: Hän tuli siihen tulokseen, ettemme ole menettäneet
kykyämme liikuttua valokuvista eivätkä valokuvat ole lakanneet
liikuttamasta meitä. (Projektilla on selkeästi myös terapeuttinen
puolensa; tässä yhteydessä keskityn itse enemmän
valokuvauksen rajojen muodolliseen ja retoriseen etsimiseen ja visualisointiin.)
Siinä kun ”Inferno & Paradiso” lähestyi kuvien
tämänhetkisen vallan ja niiden ja niissä vallitsevien
käytäntöjen tutkimista didaktisesti, Alfredo Jaarin ”The Rwanda
project” (1994-99) tutkii radikaalilla tavalla valokuvan luonnetta, sen asemaa
nykymediassa, sekä edelleen ihmiselämän ääritilojen
kertomista. ”The Rwanda project” epäilee valokuvan kykyä houkutella
katsojista esiin vilpitön tunnereaktio maailmassa, jossa massamedia
viljelee sovinnaistettuja näkymiä kauhuista ja raakuudesta, ja
yrittää sen sijaan löytää eri tapoja esittää
hirveyksiä ja kauhutekoja. Kuinka esittää kurjuutta ja tragedioita
ilman eksploitaation henkeä? Kuinka kuvailla tai kuvittaa kansanmurha
(kun jopa itse kysymys on törkeä)?
Alfredo Jaar matkusti kansanmurhan jälkiaalloissa Ruandaan syyskuussa
1994. Hän otti tuhansia valokuvia koettaessaan ymmärtää
teurastuksen laajuutta ja länsimaisten tiedotusvälineitten
reagoimattomuutta. Silti installaatiossa ”Real Pictures” hän ei
näytä ensimmäistäkään noista kuvista - kuten
ei itse asiassa koko Ruanda-projektissaan (joka koostuu yli 20:sta suuresta
installaatiosta). Alfredo Jaar hylkää perinteisen uutiskuvan joita
tuodaan teurastuspaikoilta ja päätti esittää Ruandan
lähes kokonaan valokuvitta: Ainoassa ihmisiä - kuolleita tai
eläviä - esittävässä kuvassa, ”Waiting”, näkyy
Jaarin Ugandan puolelta kuvaamat 39 (nimettyä) ihmistä seisomassa
Ruandassa odottamassa rajan ylitystä kotimaastaan paetakseen.
”Real Pictures” koostuu suuresta määrästä mustia laatikoita,
jotka on pinottu ja järjestetty kuin ruumisarkut, monoliitit,
muistomerkit... Jokaisessa, kuvasalkkua muistuttavassa laatikossa, on valokuva.
Mutta laatikko on sinetöity. Katsoja ei näe kuvia. Ne ovat
saavuttamattomia, muiden näkemättä otettuja, sensuroituja
kuvia, joiden levitys maailmalle on estetty. Galleriassa esillä olleet
laatikkopinot olivat hautajaismaisia, ”kuvien hautausmaa” (Alfredo Jaarin
oma kuvaus), haudattuja kuvia jotka kieltäytyvät kertomasta meille
Ruandan verilöylyn todellisuudesta. Vai onko niin? Jokaisen laatikon
päällä, ollen juuri installaation hämyisessä valossa
luettavissa, on lyhyt teksti joka kertoo laatikossa olevan kuvan
ottohetkestä.
Gutete Emerita, 30 vuotta vanha, seisoo kirkon edessä. Hän on
pukeutunut vaatimattomasti kuluneisiin vaatteisiin ja hänen hiuksensa
on kätketty haalistuneeseen vaaleanpunaiseen puuvillanenäliinaan.
Hän oli jumalanpalveluksessa verilöylyn alkaessa. Hänen
miehensä Tito Kahinamura (40) ja kaksi poikaansa Muhoza (10) ja Matirigari
(7) tapettiin viidakkoveitsillä hänen silmiensä edessä.
Jotenkin hänen onnistui paeta tyttärensä Marie Louisen (12)
kanssa ja piileksiä suolla kolmen viikon ajan, tullen esiin vain öisin
ruokaa etsiäkseen. Kun hän puhuu menettämästään
perheestä, hän viittoilee maassa oleviin ruumiisiin, jotka
mätänevät auringonpaisteessa.
Tai
Ntarama Church, Nyamata, Ruanda, 40 kilometriä Kigalista, maanantaina
29.8.1994. Tässä valokuvassa Benjamin Musisi on kyyryssä kirkon
oven pielessä, keskellä pihalle asti tulvivia ruumiskasoja.
Neljäsataa tutsia, miehiä, naisia ja lapsia, jotka olivat tulleet
kirkkoon turvapaikkaa etsimään, teurastettiin
sunnuntaijumalanpalveluksen aikana. Benjamin katsoo suoraan kameraan, kuin
tallentaakseen mieleensä sen, minkä kamera näkee. Hän
pyysi tulla kuvatuksi kuolleitten keskellä. Hän halusi todistaa
että kauhuteot olivat todellisia ja että hän on nähnyt
niiden seuraukset.
Alfredo Jaar, vannoutunut käsitetaiteilija, antaa
ymmärtää, ettemme voi esittää sitä, mikä
on käsittämätöntä tai representaation ulottumattomissa.
Tällöin on parasta luopua kokonaan kuvallisesta esityksestä,
ja tämä kieltäminen, hylkääminen ja negaatio
sytyttävät mielikuvituksen - ja tätä kautta tietoisuuden
- jälleen roihuamaan. Kirjoitus, joka samanaikaisesti vartioi ja
estää pääsyn valokuvan luo että sallii pienen vilkaisun,
toimien myös kuvan sijaisena, kertoen surusta ja tavallaan saattaa vainajat
viimeiseen lepoon. Työ arvostelee Ruandan uutisointia mediassa, estäen
kuvien näkemisen - sokaistuina me änkytämme ja kompastelemme
kun joudumme katsomaan kuolemaa silmästä silmään - ja
siten sallien meidän aloittavan alusta.
Jaarin ”The Rwanda project” toimii todellakin eräänlaisena
vertauskuvallisena nykyisen kuvakulttuurin eräitten piirteiden hautaan
panona; se on retorinen - ja empaattinen - ele, joka uhmaa huolettoman
välillistä ja liiallista tiedotusvälinekuvastoa.
Vähennä, yksinkertaista, löydä nollataso, ja aloita sitten
uudelleen.
”Real Pictures” pysyttelee kaukana kuvajournalismin normatiivisesta
itsetoistosta, laajentaen sen sijaan todellisuuden ja sen esittämisen
välistä tyhjää tilaa. Vain tutkimalla tätä
tilaa voidaan tunnustaa kuvaamisen tarve, halu ilmaista sekä sovitus
että sisältö. Riisuminen on tapa ladata kuva uudelleen,
päästä eroon kuolleista genreistä ja konkretisoituneista
toimintatavoista; todellakin, poissaolo voi vahvistaa läsnäolon
ja kieltäminen voi alkaa taas luoda yhteyttä - mahdotonta sellaista
- todellisuuden ja sen esittämisen välille.
Fazal Sheikhin työt ovat sisällöltään saman
henkisiä kuin Jaarin, mutta niiden esitystapaa ja tyyliä voidaan
pitää aivan vastakkaisina. Sheikh vietti pitkiä aikoja
somalipakolaisten yhteisössä, maanpakolaisten parissa Tansaniassa
ja Malawissa, sodan runtelemassa Afganistanissa ja sen pakistanilaispakolaisten
kanssa; hän tapasi afrikkalaisia turvapaikan hakijoita Euroopassa -
kuten ”Ramadan Moonissa”, kunnianosoituksessa somalialaisleski Seynabille,
joka oli paennut Kenian kautta Hollantiin, josta hänet taas uhattiin
palauttaa Keniaan. Nämä kohtaamiset hän on pääasiassa
taltioinut kirjoiksi. Sheikh on suorastaan herättänyt uudelleen
henkiin perinteisen dokumenttikuvauksen teoksillaan ”A Sense of Common
Ground”, ”The Victor Weeps”, ”A Camel for the Son” ja ”Ramadan Moon”.
Valokuvat - elegantit, yksinkertaiset, suorat ja intiimit henkilökuvat
- sekä tekstit, erityisesti mallien tarinat jotka he ovat itse kertoneet,
luovat yhdessä tarkan, selkeän ja kunnioittavan muotokuvan Sheikhin
kameran katseelle altistuneista ihmisistä. Tosin ”altistaa” voi olla
liian vahva käsite, sillä Sheikhin töitten sävy on hyvin
hyväntahtoinen ja hienovarainen, malleja kunnioittava, kuin kuvien
synnyttämisessä avustanut kätilö.
Näin vaikka Sheikh onkin sydämeltään dokumentaristi,
hänen toimintatapansa ja tärkeimmät kuvansa eivät ole
reportaasinomaisia, ratkaisevia hetkiä, tapahtumia ja toimintaa
esittäviä, vaan hän ottaa klassisia muotokuvia - Sheikh tallentaa
kuvaajan ja mallin ainutlaatuisen kohtaamisen ja hyödyntää
valokuvauksen kykyä välittää edelleen ihmisten tapaaminen,
sallien meidän, katsojien, kuin ihmeen kautta omaksua valokuvaajan paikan
ja kohdata kameraan katsoneitten silmien katse. Sheikhin kirjat ja
näyttelyt kaikki kertovat mahdollisista ja
välttämättömistä kohtaamisista ihmisten
välillä; se on dokumentaarinen lähestymistapa, jossa ensin
pyritään saavuttamaan kohteen luottamus ja sitten aloitetaan vasta
tallentaminen: kuukausi pakolaisleirillä ennen kuin otetaan
ensimmäistäkään kuvaa.
Yksi olennainen dokumentaarisuuden piirre on uskottavuuden luominen, se,
että katsoja luottaa näkemäänsä. 1980-luvun debatti
- jota olivat valokuvauksen historiassa edeltäneet lukuisat vastaavat
väittelyt - lavastetuista ja paljaista, manipuloiduista ja
käsittelemättömistä kuvista, muuttui keskusteluksi
todellisuudesta ja autenttisuudesta. Eräs yleinen oletus oli, että
käsittelemätön ja muuntelematon ”todellisuus” on totuudellisempi
kuin muutettu tai lavastettu todellisuus. Alfredo Jaar kyseenalaistaa
väsymättä mediakäytäntöjä, poliittisia
agendoja, sekä valokuvausmetodeja jotka muodostavat pohjan hänen
uskottavuudelleen. Kuten olemme nähneet, hänen työnsä
on kehittyessään yhdistänyt muodollisen kyseenalaistamisen
erittäin spesifiseen ajankohtaiseen sisältöön.
Fazal Sheikhin töiden uskottavuus kulkee aivan toisenlaisia polkuja.
Hänen kuvistaan huokuu läsnäolon runollisuus ja jokaisen ihmisten
välisen kohtaamisen arvokkuus; niiden ammattietiikka ja estetiikka
välittyy vaivattomasti katsojalle. Ne eivät suoraan arvostele totuttuja
kuvallisia käytäntöjä tai mediakulttuuria. Kritiikki
jää toissijaiseksi Sheikhin yksittäisten kuvien ja niitä
täydentävien tekstein rinnalla. Kuville voiman antava ihanne -
mahdoton sellainen - on läpinäkyvyys. Tällä en tarkoita
naivia asennetta tai teorianvastaisuutta. Kyseessä on tarkka
työskentelymetodi, jolla pyritään tuomaan esille
sisältöä ja vähentämään kuvaajan
läsnäoloa. Muistakaamme että kohteen läsnäolon tuntu
täytyy aina luoda - myöskin valokuvauksessa; ”realismi” on vain
tyyli ja ideologia, ei ehdoton tila.
Vaikka ne eivät olekaan toisilleen vastakkaisia, Alfredo Jaarin ja Fazal
Sheikhin työt tekevät näkyväksi kaksi erilaista tapaa
(jotka voidaan yhdistää, toteuttaa samanaikaisesti) - muodollinen
kyseenalaistaminen ja uusi sisältö; välineen kritiikki ja
uusien aiheiden tuotanto; metatason kritiikki ja arkisten pikkuseikkojen
herkeämätön huomiointi; uuden kielen luominen ja
näkymättömien tai kadotettujen aiheiden löytäminen.
Jossain tässä leikkauspisteessä dokumentaarikuvaus voi uudistua
- jättää taakseen väljähtyneen ja vakiintuneen kielen;
löytää teitä kartoittamattomien ja ennen
näkemättömien kohteiden luo.
Alfredo Jaaria ja Fazal Sheikhiä yhdistää moni muukin seikka
sen lisäksi, että he ovat kääntäneet eurokeskeisyyden
päälaelleen. Ehkä kaikkein tärkein yhteinen tekijä
on se, että he välittävät kuvaamistaan ihmistä ja
ottavat tarkasti huomioon sen, mitä nämä ihmiset voivat
menettää kohteiksi tullessaan. Tämä onkin kaikkein olennaisin
eettinen opetus missä tahansa dokumentaatiossa: ajattele ketä
esität, mitä esität, kuinka esität. Puheellasi on seurauksia
koska se myös puhuu muista ihmisistä, ellei jopa muiden puolesta.
Kakki tämä pitää paikkaansa kolmannen ja viimeisen
esittelemäni taiteilijan kohdalla. Paikka on monimutkainen ilmiö
nykykulttuurissa; paikoilla on monia määritelmiä eikä
niitä voi koskaan tyhjentävästi kuvailla tai analysoida. Paikat
eivät ole koskaan lopullisia, valmiita; ne ovat aina alttiita muutokselle
eikä niillä ole ydintä, vain olemassaolo (perusteellisen
eksistentiaalisen luennon aika on joskus toiste).
Pohjois-Ruotsin maisemat - loputtomat metsät, vuoret ja suot - ovat
lapsuuteni maisema. Tunnen sen sisältä käsin. Arktinen, ei
trooppinen, mutta silti hämmästyttävän antelias
luonnonanneiltaan. Marjamaata. Hjortron, blåbär, lingon; Lakkaa,
mustikkaa, puolukkaa. Niitä kasvaa kaikkialla pohjoisessa;
hyvässä lykyssä löytyy myös vadelmia,
metsämansikoita ja muita marjoja (rubus arcticus, åkerbär).
Lakkasesonki alkaa heinäkuun puolessavälissä ja jatkuu
mustikkasesongilla; syyskuussa tulevat sitten puolukat. 70% Ruotsista sanotaan
olevan mustikkamättäiden peitossa.
Marjojen poiminta on enemmän perheyrittämistä kuin teollista
toimintaa. Vanhemmat komentavat vastaanhangoittelevat murrosikäiset
lapsensa metsään; nämä huokaisevat pettymyksestä
kesän laiskojen päivien syrjäytyessä metsien villien
rikkauksien tieltä. Jotkut yritteliäät nuoret tai aikuiset
jopa poimivat marjoja rahaa ansaitakseen, mutta se on hyvin harvinaista;
mahdolliset tulot ovat yksinkertaisesti liian pienet
elättääkseen yhtään ruotsalaista veronmaksajaa (vaikka
joitain verovapautuksia onkin laadittu nimen omaan marjojenpoiminnalle).
Teollisuus tarvitsee silti marjoja ravintoloihin sekä hillojen ja
marmeladien valmistusta varten. Näin ollen tarvitaan lisää
poimijoita.
Jotta tämä asia saataisiin järjestykseen, on globaalitalous
astunut kehään. Tai oikeastaan eri maiden väliset dramaattiset
tuloerot. Noin 15 vuoden ajan pohjoiseen on virrannut tuhansia
vierastyöläisiä, eräänlaista sesonkityövoimaa,
työskennelläkseen ahkerasti kesän kallisarvoisten kuukausien
ajan jotta näin voisivat elättää itsensä ja
perheensä. Poimijat tulevat aivan tietyiltä alueilta: kaiken kaikkiaan
kahdeksan maan (Thaimaa, Filippiinit, Puola, Viro, Latvia, Liettua,
Venäjä ja Valko-Venäjä) kansat ovat kokeilleet onneaan
tässä uskaliaassa ja vaativassa työssä. Ja he todellakin
onnistuvat ansaitsemaan perheelleen kymmenen kovan kesäkuukauden aikana
elannon seuraavaksi puoleksi vuodeksi. Heitä käyttävät
hyväksi mm. matkanjärjestäjät, retkeilyalueiden omistajat
ja marjanostajat jne.
Pyydän anteeksi pitkää johdantoani tähän aiheeseen.
Se vain oli ainoa tapa selittää Margareta Klingbergin projektia
”From Home”. Aiheesta voisi puhua pitempäänkin, mutta siihen ei
ole nyt mahdollisuutta. Margareta Klingberg on seurannut näitä
marjanpoimijoita viiden vuoden ajan ja luonut siitä samalla huomattavaa
dokumenttia. Olen kiinnostunein kahdesta asiasta (näiden ohella:
post-kolonialismi, sekamuotoiset identiteetit, oikeudenmukaisuus ja
epäoikeudenmukaisuus globaalitaloudessa, yhteiskuntaluokat, jne.):
ensinnäkin nämä kuvat ovat täysin muuttaneet
ruotsalaismaiseman. Ympäristö, jossa kasvoin, ei enää
koskaan palaa entiselleen. Toiseksi on mainittava uuden dokumenttikuvauksen
eettinen kutsumus parhaimmillaan: löytää, paljastaa ja luoda
uusia kohteita.
Haluan tehdä selväksi että olen kiitollinen Margareta
Klingbergille siitä, että hän on kiistattomasti ja
peruuttamattomasti muuttanut lapsuuteni maiseman. Annan tämän
tunnustuksen valokuvaajalle, vaikka hän ei luonnollisestikaan olisi
pystynyt siihen ilman thaimaalaisia, virolaisia ja muita
vierastyöläisiä. Tarkoitan sitä, että kuvaamalla
maailmaa se muuttuu; muutosta kontrolloi kuvaaja, olettaen että esitys
puolestaan löytää tarkkaavaisen kuuntelijan tai katsojan.
Nämä Margareta Klingbergin valokuvat, jotka esittävät
maailmalla elannon perässä kulkevia sesonkityöntekijöiden
alaluokkaa, ovat muuttaneet maailmaa, eikä kyseessä ole suinkaan
pieni saavutus. Jotta voisimme muuttaa maailmaa, on meidän ensin muutettava
itseämme.
Nykyisessä kulttuurissa dokumenttikuvauksella on monta suuntausta. On
tosi-tv:tä, dokusaippuaa , uutisten dokudramatisoituja pätkiä
ja historiallisten tapahtumien uudelleenlavastuksia; taiteen maailmassa taas
on puolestaan lukemattomia dokumentaarisuuden ilmenemismuotoja. Paljas valokuvaus
ja dokumenttigenre on löytänyt uudelleen paikkansa nykyhetken
ytimestä; valokuvauksen objektiivisuuden menetys ei horjuttanut realismia
ilmaisukeinona vaan suorastaan vahvisti sitä. Kolme kuvailemaani
lähestymistapaa ovat uudistavia, kriittisiä ja vastuullisia. Vain
tarkkuudella ja jatkuvalla vuoropuhelulla voidaan vastustaa kulumista ja
rappeutumista. Tässä suosittelemani valokuvauksen etiikka on
huolenpitoa ja tarkkaavaisuutta; tarkkaa ja kestävää, huolehtivaa
asennoitumista kuvaamiseen ja sen jokaiseen vaiheeseen energian edetessä
pitkin kolmion sivuja: kuvauskohteesta valokuvaan ja siitä katsojaan.
Näkemyksen kirkkaus ja keskittyminen luovat uusia maailmoja
päivittäin. |
|